Friday, August 19, 2011

barang sedap, harus dikerongsi..

salam...

~  Its today my special day.. Its today my special day
Im so happy today.. its my birthday. im so happy today ~

ari ni besday aku.. hihihi.. sibuk nk bgtau.. actually ni lagu besday kt bbtv .. misha suke sgt lagu ni.. kalu nk tdo leh melompat bangun... hukhukhuk.. mlm tadi kul 12mlm papa ngan misha nyanyi lagi besday kt aku.. papa ckp.. cha jom.. pastu dia nyanyi misha joget.. dh abes, misha tepuk tgn.. kiss aku.. hhohohoho.. terharu, anak dara dh paham arahan.. 

okeh, berbalik dgn cite barang sedap tu..  mlm td, aku buat cekodok udang.. tp name glamer dia dlm blog ina http://akubukancheff.blogspot.com/ mentioned as bebola udang.. hikhikhik.. aku nk tiru sbb resepi dia senang dan nampak sodap.. lagi plak ngk blogger2 mum dh try.. mencanak2 semangat nk buat.. :P
bahan2nye..
roti - 2 keping --> disiat2
bawang separuh -setengah  --> potong dadu
daun sup --> hiris2
lada merah - separuh  --> hiris halus
cili padi - 2 biji (lada pki biji ke eak? kiki) --> hiris halus
udang - 6 ekor --> racik halus
kiub ayam --> suku
telur - 1 biji
garam --> secukup rasa..

 ini resepi asal.. tp aku letak tepung goreng ayam sket, takut nnti mase aku wat x melekat.. hohoho.. resepi asal pun lain sket dr segi kuantiti bahan2.. aku unah ikut perut kami.. lagipun aku takut x sedap.. maklum la x pandai masak, sume pun aku rase x sedap aku buat.. ^___^
dh campur telur..
ade insiden memalukn berlaku, mase racik2 tu, aku suh laki aku beli daun bawang.. skali bila ngk lain plak laki aku beli.. rupenye aku salah sebut.. seb baik ade daun sup kt umah... so aku nye ni gandingan daun sup ngan daun bawang ye.. kuikuikui

kemudia gentel2 mcm begedil.. pijar jari aku tau... sbb ade lada.. kikiki.. mula2 ingt nk asingkn utk misha, tp aku berlagak bijak, konon2 nnti kepal2kn misha nye yg xde lada..skali aku tetap rase pedasnye... sbb rasa pedas dh meresap... seb baik misha ok.. pedas sket je kann... esok mama wat yg x pedas ek.. makan smpi jemu.. kikiki
cumil kan.. hikhikhik
mase dh siap ni, satu lagi perkara berlaku bg org yg jarang2 masak cam aku.. dia... org lupe letak garam...:( boleh lak laki aku suh gaul balik, nnti x rase.. aku terus la ckp, gila ke ape... pijar dh tgn org niii.. nasib la papa, dpt bini pemalas2 rajin ni.. kekeke... tp bila aku ckp dh letak kiub ayam, baru dia ckp ok.. sedap2.. wekkkk..
taraaaa
bentuk tak lawa.. tp sedap sgt wess... laki aku rikues nk lg malam ni.. aku kene buat asing la utk misha.. siam dia x dapat feel makan bebola sotong same2 semalam.. kikiki

p/s - korang yg ikut resepi aku ni, nnti dapat dia sejemput je cam aku ni.. x ckup.. so aku rase baik korang tambah lebih sket roti, udang, etc.... preparation setengah jam, makan 5 minit je.. kuikuikui..

 k la.. tata... selamat mencuba..

1 comment:

Dayu said...

kita tak letak cili padi
letak cili merah je
pastu tak letak kiub ayam pun dah sedap. tapi udang kena lebih..
nak lawa rupa dia
salut ngan serbuk roti