Wednesday, May 11, 2011

Alahai anakku shayang - part 2

salam..

sorry kawan2 yg menunggu entry nih.. quite bz dgn keje2 opis.. jadi suri rumah best gak kan.. tp xde wet plak nnti... xleh beli menan mica... :P

hari ni aku dh lansgaikan hutang entry aku pasal musibah yg melanda anak aku ni.. alhamdullilah, skrg ni aku makin aware sume langkah2 si kenit tu.. cite banyk pun x besh.. sbb si kenit pun dh sihat..Alhamdullilah...aku nk cite pasal kejadian2 kt klinik je la eak... kalu x cite nnti aku pun lupa untuk mase2 akan datang... hikhikhik

sambung balik cite part 1 tu..

balik tu.. misha xmo masuk umah lansung... dlm kete dia tertdo.. dh smpi umah, aku pun dukung bawak masuk, dia meraung2 balik.. masuk bilik ade econ pun nanges... so kami decide masuk kete balik g pusing2 taman... diam budak ni, smpai la tertdo... pastu balik umah.. nanges gak.. buntu kami laki bini.. terus bawak pusing2 smpi skudai sana.. tertdo balik.. smpi umah dia x nanges pun tp dlm setengah jam pas tu dia bangun.. pegang2 bandage kaki dia.. sume ckp JGN!!.. melalak lagi, sbb ckp jgn... keekkekek..

pas tu, dia ok.. muka mcm org sakit habes la. muka kesian... duduk jek.. sedey aku ngk, sbb budak tgh lasak, baru jap td keliling2 umah,... ni boleh plak duduk jek.. KESIAN anak mama.. :( mintak cuti lagi sehari... kak lin kate, kalu terus bawak g KPJ.. tp aku takut anak kene admit..so kami decide kalu misha tdo lena, xyah g.. kalu melalak tgh malam, baru pkir balik nk g ke tak...

alhamdullilah, tdo misha LENA malam tu..aku je x lena.. takut terhempap kaki dia.. hukhukhuk..seb baik esok mama cuti taw...

esoknye dia ade peel baru, xmo terletak... yela boring kan.. duduk je... makanya aku la kene dukung..kehulu kehilir.. tp dia learn something taw.. dh pandai menunjuk guna satu jari.. sbb dia tunjuk kt aku dia nk g mane2.. kekekke..

misha such a lil' angle.. dia x merenget sgt pun.. sama ada nk dukung atau pun dia baring jek.. jalan dh tak leh... sbb kene kt tapak kaki kan.. seharian anak aku lemah je.. mcm xde tenaga..

tak merenget pun, siap leh g JJ lagik.. :)
esoknya aku dh keje.. berat hati nk tinggalkan dia.. kt opis asyik pkirkan misha jek.. aduss... hati makin x sedap.. aku pun call mak aku, skali mak aku ckp, xleh nk mahal dah... cha dh JALAN...omg.. anakku x sakit kee? nk gelak pun ade.. lincahnye si kecik ni.. mak aku kate, dia cuba2, pastu terus jalan sendiri..

3 hari lepas ku kami ke klinik..

mase tu doktor heran anak ni boleh berjalan..supporse dia akan merenget malam2.. kuat kn anak saye.. hikhikhik.. bila bukak bandage tu, ya Allah besarnye GELEMBUNG kt ibu jari dia.. heran aku, x pecah pun even dia melasak bukan main... agaknye sbb bandage tu tebal..:) 

proses mengeluarkn air disulami dgn pekikan misha... sakit wei.. aku ngk pun dapat rase sakit tu..kalu la sakit tu boleh diTRANSFER ke mama... mama SANGGUP yayang.. hukhukhuk ..
doktor sempat ckp..
'panas lagi air dalam kaki anak ni, maksudnya air tu benar2 panas ye'..
'mcmane leh kene ni'..
'kulit dia dh mati ni, kite kene gunting kalu tak kulit baru tak akan tumbuh..' gulpp.... seriau nye...... doktor tambah.. 'tapi bukan sekarang, lagi 2 hari, bila  hari dh kering'

lepas 3 hari, ktorg g lagi.. mase ni mcm doktor pelatih je kt klinik ni.. mcm x yakin aku.. tp diorg wat gak, tp x sepenuhnya... susah katanye.. misha x duduk diam...

cer ngk kaler putih tu ape? tu kulit kaki misha yg dh masak..

ngk gambar ni misha rileks je kan.. tp hakikatnye, dia meraung2 mase kejadian berlaku..boleh pulak ade misi yg cakap... sakit wei... cer korang bayangkn perasaan korang? cam nk hankut je anak balik umah...hukhukuk..dia suh dtg lagi 3 hari.. mase tu doktor ade..

lepas 3 hari, doktor ade.. doktor fatimah ni mmg best la... aku suke sgt g klinik dia even xleh claim ING... sejak preggy lagi aku dok ngadu macam2 benda yg kadang2 tak masuk akal ngan doktor ni.. rajin je dia melayan aku.. pernah terlintas, nape la doktor ni bukan doktor bersalin, kalu tak, aku g sini jek la.. hikhikhik

sibuk ngk org lain, sedangkn sendiri pun sakit gak..
lepas 3 hari, jmpe doktor plak.. sgt profesional.. even misha mcm dh trauma masuk bilik ni, dia tendang2 sume yg ade.. tp doktor ni sgt baik.. siap ckp.. maafkan acik ye nak, acik nk anak cepat baik.. sweet kan... :) 

lepas2 dari itu just 2 kali je lagi tukar bandage.. lepas tu terus kering dan kulit tumbuh dgn sihat.. alhamdullilah... and now, kulit anak saye dh sihat...

taraaa... :)
sekian.. hikhikhik
tu lar serba sedikit cerita yg pada awalnye xmo cite banyak.. hihihi..

tips aku nk bg kt korang kalu anak terkena air panas
1. jgn letak sebarang bendasing mcm susu, nescafe, colgate, kopi, etc.. susah wooo doktor nk bersihkan...
2. basuh dgn air suam
3. terus ke klinik..
4. sebaik2nya jgn kenakn air, coz nnti lambat kering, kulit baru lambat tumbuh.
5. layan mcm tuan puteri.. hihhi

k la .. tata.. :)

2 comments:

nanonano said...

Ciannye mica :(
eh tp biasekan kite taruk benda asing tu sbb petua xnk bg teruk, xnk dia melecet teruk kan? Ank buah na penah kene air panas mgelegak, cpt2 sil taruk susu ngn ape ntah. Dia mcm xgelembong air lsg, tp kulit trtanggal la..dia terus kering gtu. Xg kinik pun. Huhu

ღnFashyaღ said...

micha..micha...cian kamu nak...lepas ni mama beware ye. Anak tgh melasak. macam2 boleh jadik..


Dr fatimah ye. Fashya pun suka dgn dr tu. Layan kite sangat baik!