Thursday, March 24, 2011

bayar.. bayar.. bayar...

salam...

oleh kerana tahun ni merupakan tahun pertama mama mica ni kene bayar incomet tax, maka dgn serba tak tau nya aku call LHDN yg kat blkg Angsana itu.. sebagai seorg rakyat Malaysia yg ingin menjalankan tanggungjawabnya, pelbagai soalan yg aku ajukan.. ye lah.. 1st timer kann.. kuikuikui...

kawan2 aku ckp, 1st mmg kene g same mintak NO. PIN. ape la plak no pin ni kan? selama ni yg aku slalu dgr E-FILING jek.. makin lah bercelaru kepala otak ni even kawan aku cakap, senang jek..

drpd butir2 perbualan aku, aku bgtau la aku 1st timer perlu ke aku g sane wat depan diorg.. ini jawapannya..
TAK PERLU, aku cume perlu FAXkn data2 diri aku kat sane.. Pada korang2 nk baru nk buat, korang call la LHDN cawangan yg berdekatan untuk tau no fax di sana ye..
data2 yg perlu di FAXkn adalah seperti berikut :

MOHON NOMBOR PIN
No. Rujukan :
No. Kad Pengenalan :
No. Telefon :
No. Fax :

MUDAH kan. pacik2 kt opis aku pun x caya skrg semudah itu..aku fax hari selasa ptg, rabu pagi2 check dah ade reply dr pihak sana.. effisyen kan... :)

lepas tu, pening aku datang balik... sbbnye banyak tul data2 yg kene isi kt dalam ni.... seb baik ade kawan yg membantu.. maceh ye wan.. even aku tau ko x bace pun.. hahahhaha.. dia la yg guide aku camne nk wat siap printkan dia nye data yg lepas.. dia ngan aku ok jek... aku tgh carikan calon bini kat dia nih.. ade dh sorang, tgh kenen2 kan...hahahhahah

ok back to da topic..

setaip tahun kan mmg company akan bg EA form kan, so that kite just amik figure dr situ jeee... sonang2... aku pun ikut la satu persatu.. page by page.. banyak mende leh claim sbnrnye, tp aku x simpan resit so abaikan je la untuk tahun ni...

* info 1 - sume sumber yg korang claim, korang kene simpan resit smpi 7 tahun ye, mane la tau ade audit dtg nk audit korang betul ke tak, korang beli laptop ke, beli majalah ke.. majalah leh jual, buang or bg org... tp bukan resit ye.. ngeh ngeh ngeh..

lepas isi sume complete tu, kire punye kire, rupenye dh terlebey bayar (HR aku dh potong gaji siap2, lege kan..).. pastu incometax aku sket jekk..x smpi ratus2 pun.. alhamdullilah.. settle satu perkara.. dh x yah pkir2 lagik.

* info 2 - nnti lepas korang isi sume ade lah dalam 5 pages, korang kene click kt submit tau.. jgn save ade.. pas click submit dia aku kuar satu slip pengesahan yg ade chop tu.. dh kuar tu baru maksudnye korang dh settle sumenye.. ade kes pacik opismate aku ni, just tekan butang save jek.. smpi surat kene denda sbb x antar.. rm50 melayang... tu yg berkali2 dia ingt kn aku.. aku pun tolong ingatkan korang skali.. hikhikhik

sekian.. harap2 leh membantu 1st time yg mcm hakak nih... hikhikhik..

pada yg belum isi, last date ujung bulan depan kan?? (kalu salah tolong betulkan eak.. hihi)

k la.. tata

2 comments:

MuMMy CHoMell said...

ko byr zakat lg bagus la.. pastu ko tunjukkan resit byr zakat tuh.. otomatik x yah byr income tax.. mudah cite.. tp zakat pun ade kire porporation tuk tolak dr gaji.. nnt diorg kirekan.

cira said...

zai - dulu aku x amik port pun.. tahun ni baru nk start semua..

* pasal zakat tu, x semestinya kite bayar zakat tp x kene bayar income tax.. tp boleh dpt pengurangan la dr amount sebenar tu..

* aku x leh tolak banyak sgt kat slip gaji, nnti slip x cantek.. hehhee.. aku g sendiri je kat pusat islan johor tuu..